torstai 27. huhtikuuta 2017

Osallistavat menetelmät: tanssi ja draama, eli itseilmaisu

Tanssataan, tanssataan!

Tanssin sijaan itse tykkään usein käyttää nimeä liikeilmaisu, sillä moni saattaa ottaa tanssista paineita. Koen nimittäin, että soveltavana lajina tanssilliset harjoitukset ovat erilaisia keinoja liikuttaa ihmisiä. Toki on sitten tanssitaiteilijoita, jotka osaavat käyttää tätä välinettä monipuolisemmin, mutta teatteri-ilmaisun ohjaajana ja tulevana sosionomina on hyvä jos on joitakin juttuja hallussa.

Tanssillisia töitä olen päässyt pitämään mm vanhusten kanssa ollessani mukana VIRTA-hankkeessa. Olen myös toinen perustajajäsen lasten ja nuorten tanssiteatteri Williwisiossa, ja sitäkin myötä on tullut kokemusta siitä, miten hyödyntää liikettä lasten kanssa. Pitäessäni kehitysvammaisten henkilöiden draamaryhmää, teimme toisinaan myös liikunnallisia harjoitteita.

Ajattelin tehdäe simerkkivideon yhdestä ikäihmisten tanssisessiosta ensi viikon postaukseen, mutta tälllä viikolla kirjoitan muutaman harjoitteen. Nämä kertyivät minulle opiskellessani teatterialaa, ja tässä bloggissa mainitsemani harjoitukset ovat sellaisia joita käytän usein. Nämä ovat siinäkin mielessä enemmän ilmaisuun kuin puhtaasti tanssiin liittyviä harjoitteita.

Joo-peli (lämmittely)
Liikutaan tilassa. Ohjaaja huutaa esim. ”Ollaan leijonia”, johon osallistuvat huutavat joo, ja alkavat liikkua ja äännellä kuin leijonat. Ehdotukset voivat olla myös jotakin tekemistä esim. pelataan jalkapalloa. Ohjaaja voi aloittaa huutamisen, mutta myös ryhmä voi antaa aiheita ja ehdotuksia.

Joku osa johtaa
Liikutaan tilassa tavalliseen tapaan. Ohjaaja huutaa välillä ohjeita, minkä osan johdolla seuraavaksi liikutaan. Jos nenä johtaa, se on ensimmäinen käännöksessä ja muu kroppa seuraa sen liikkeitä. Jos puolestaan ristiselkä johtaa, sen jatkeena tulee muu keho.

Sokkotanssi (lämmittelyyn, vuorovaikutukseen)
Otetaan parit. Toinen laittaa silmät kiinni ja toinen lähtee tanssittamaan. Musiikki taustalle!
Silmät auki olevat vaihtavat välillä paikkoja joten he tanssittavat vuorotellen kaikkia sokkoja. Lopuksi oma pari johdatetaan istumaan ja vaihdetaan osia.

Apinalauma (lämmittely, ryhmäytyminen)
Liikutaan tilassa. Ilman erillistä sopimusta joku aloittaa mahdollisimman vaivihkaa jonkin liikkeen, joka muiden tulee mahdollisimman nopeasti napata ja alkaa tehdä samaa liikettä, esim. käden liikuttaminen tietyllä tavalla, suun vääntely, ontuminen, jokin ääni. Kun näyttää, että kaikki ovat napanneet liikkeen itselleen, voidaan laittaa liikkeelle seuraava liike, 
Salmiakkitanssi (lämmittelyyn, yhteistyöhön)

Seuraa johtajaa –variaatio. Muodostetaan salmiakkikuvia. Aina kuvion kärjessä oleva johtaa liikettä. Taustalle jotakin mukavaa musiikkia. Johtaja vaihtuu, kun kärjessä oleva kääntyy. Silloin seuraavassa kärjessä oleva johtaa. Johtovuoron vaihduttua annetaan tilaa takana olevalle, jotta hän pääsee kärkeen. Kuvion keskellä olevat siirtyvät hissukseen lähemmäksi kärkeä, jotta hekin saavat johtaa vuorollaan.

Suutari-improvisaatioharjoitus (improvisaatioon)

Osallistujat jaetaan pareiksi. Kumpikin pareista on vuorollaan suutari, joka ojentaa toiselle kuvitteellisen lahjapaketin. Lahjan saaja näyttelee avaavansa paketin ja ilahtuvansa sisällöstä. Paketissa on kuvitteelliset kengät (esim. balettitossut, sukellusräpylät, steppikengät), jotka lahjan saaja vetää jalkoihinsa ja näyttelee käyttävänsä niitä (esim. alkaa tanssia balettia, tehdä uintiliikkeitä, stepata). Koko harjoitus toteutetaan useaan kertaan äänettömästi pelkkiä eleitä käyttäen. Jokainen pari voi myös vuorollaan esiintyä muulle ryhmälle, joka yrittää eleiden perusteella arvata, minkälaiset kengät suutari antoi.
Kuka johtaa liikettä? (Vuorovaikutus, yhteistyö, havainnointi)
Asetutaan piiriin ja päätetään kuka poistuu paikalta hetkeksi. Sisälle jääneet sopivat liikkeenjohtajan. Liikkeenjohtaja ryhtyy toistamaan jotain liikettä ja muut matkivat häntä. Liikkeenjohtaja vaihtaa aika ajoin liikettä, muut jatkavat hänen matkimistaan. Koetetaan tehdä liikkeidenvaihdot niin nopeasti, ettei päällepäin näy, kuka liikkeet alun perin keksii. Kutsutaan ulkopuolella ollut sisälle ja hän koettaa sivusta seuraamalla arvata, kuka on liikkeenjohtaja. Jos hän arvaa oikein, laitetaan liikkeenjohtaja seuraavaksi ulkopuolelle ja valitaan uusi liikkeenjohtaja. Harjoitetta voi vaikeuttaa rikkomalla ympyrämuodon, jolloin tilassa lähdetään liikkumaan sikin sokin. Muuten toimitaan aivan samoin.

Peili (läsnäolo, vuorovaikutus, kuulluksituleminen)
Pareittain. Toinen tekee liikkeen mahdollisimman selkeästi ja toinen matkii sitä kuten peili. Aluksi sovitaan kumpi toimii vetäjänä. Voidaan aloittaa myös suoraan siten, että ei sovita kumpi johtaa, vaan tarkkaillaan toista ja tehdään pienet pätkät kerrallaan. Annetaan tilaa ja aikaa tehdä. Käytetään eri tasoja ja välimatkoja.

Seitsemän vireystilaa (improvisaatio, fyysinen hahmottaminen)
- 'löysä spaketti', ei pääse liikkeele, leuka roikkuu, voimaton
- 'unissakävelijä', unelias, hidas, vähän edellistä aktiivisempi
- 'jamaicalainen', rento, iloinen
- 'järjestäjä', neutraali, suoraviivainen
- 'ohjaaja', edellistä aktiivisempi, harmistuu, jos asiat väärissä paikoissa
- 'pelokas', säikkyy hysteerisesti kaikkea
- 'halvaantunut', kankea, kaikki jäsenet jännittyneet

Käydään ensin kaikki vireystilat läpi spaketista halvaantuneeseen. Jokainen itsekeseen. Sen jälkeen voidaan varioida vireystilasta toiseen sekajärjestyksessä. Myös kahden tai useamman ihmisen kohtaamisia/kohtauksia vireystiloilla. Muut voi antaa vireystilan tai muut voivat arvata tekijän vireystilan. Variaatoita monia! 
Liioittelurinki
Asetutaan piiriin. Ohjaaja laittaa liikenteeseen pienen äänen ja pienen liikkeen. Lähdetään piirissä vuoronperään kasvattamaan tätä pientä elettä siten, että aina seuraava tekee hieman suurieleisemmin kuin edellinen oli tehnyt. ohjaaja kannustaa menemään eleen liioittelemisessa aivan äärimmäisyyksiin. Kun pieni ele on kasvanut tarpeeksi, lähdetään taas asteittain pienentämään sitä ja jatketaan niin kauan, kunnes ele on lähes kokonaan hävinnyt. Usein tarina lähtee tässä lentoon.

Kuvasta tanssiksi (yhteistyö, luovuus, vuorovaikutus, itseilmaisu)
1) Jaetaan iso ryhmä pienempiin ryhmiin (3-4 hlö)
2)Ryhmälle jaetaan kortti/kuva, tai vaihtoehtoisesti ryhmä on voinut etsiä sen itsekin. Tätä ei näyteä muille ryhmille.
3) Ryhmä keskustelee kuvasta, mitä siinä näkyy, miten tulkitsevat sitä, millaisia tunteita se herättää. Nämä ajatukset he muodostavat fyysiseksi liikkeeksi. Jokainen keksii yhden liikkeen, ja näistä sitten yhdistetään tanssiksi. Voi valita ohjeistaako ryhmää tekemään esittävämmän, pantomiimimaisen tanssin vai enemmän ilmaisuun keskittyvän, jossa tanssi ei suoraan esitä kuvaa, vaan kertoo niistä ajatuksista ja tunteista, joita kuva herätti
4 Tanssit esitetään vuorotellen toisille ryhmille. Ensin keskustellaan siitä, mitä muut näkivät tanssissa. Sen jälkeen opettaja esittää valikoiman kuvia, joista yksi on ryhmän inspiraationa toiminut kuva. Katsojat saavat pohtia, mistä kuvasta oli kyse. Oikean löytminen ei tässä ole se pääasia, vaan keskustelu ja itseilmaisu
Elementit Tuli, Vesi, Ilma ja Maa (Liike, ilmaisu, fyysinen hahmottaminen)
Alussa maataan selällään lattialla. Ohjaaja käskee jännittämään vasemman jalan lonkasta varpaisiin niin jännittyneeksi kuin mahdollista, noin 10 sekuntia. sitten rentoutus ja sama raaja uudelleen. Tämä toistetaan myös toisen jalan kohdalla, samoin molemmat kädet erikseen, pakarat ja alaselkä, niska ja hartiat, pää ja naama.

Tämän jälkeen ohjaaja käskee mielikuvan yhdestä elementistä (esim. tulesta) alkaa liikuttaa vasenta jalkaa ja sitten sammua. Sama toistetaan toisella jalalla ja molemmilla käsillä. Viimeiseksi tuli käsketään liikuttamaan torsoa, ja viimein tuli siirtyy koko ruumiiseen. Tästä ihminen jatkaa ja voimistaa liikettä, silmät auki mutta välittämättä suuremmin ympäristöstään. Tietenkään ei pidä törmäillä, muttei myöskään esittää. Tärkeintä on omasisäinen tunne

Harjoitteen lopuksi ohjaaja käskee pienentää liikettä ja käydä lopulta makaamaan. Elementti sammuu ja mielikuvasta luovutaan. Hetken makailun ja rauhoittumisen jälkeen noustaan ylös varovasti.
Sama harjoite toistetaan myös muilla elementeillä. Harjoitteissa voidaan käyttää sopivaa musiikkia/äänitettä taustalla tehostamaan vaikutusta.

Tähän harjoitukseen ei ole kaikkien pakko osallistua, mutta mikäli päättää olla osallistumatta tulisi myös jäädä luokan ulkopuolelle, koska kyseessä on harjoitus jossa pitää liikkua niinkuin kukaan ei katsoisi. On yllättävää, miten huolellisesti tehtynä tämä harjoitus herättää ihmisissä hyvinkin paljon tunteita.
Yhden session mitta voi vaihdella, mutta aikaa kannattaa varata 15-45 minuuttia/elementti. Kun itse osallistuin harjoituksen tekemiseen, meillä muistaakseni meni 3 tuntia jos taukoja ei lasketa. On tärkeää myös purkaa harjoitteen tuomat fiilikset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti