Rytmiharjoitus
- Yksi osallistuja antoi rytmin, taputti vaikkapa seitsemän kertaa lattiaan. Muut tulivat mukaan tähän rytmiin. Ensimmäinen isku tehtiin kahdella kädellä
Rytmivaihtelut
- Harjoittelimme askelia siten, että otimme sovitun tempon, ja ensin tehtiin vaikkapa 4/4 askelta eli joka lyönnille askel. Sitten vaihdoimme että 8/4, jolloin astuttiin tahdille ja teuolle, ja sitten vielä silleen ettö 16 askelta, eli harjoittelimme rytminvaihteluita, tempon säilyessä samana
-Pareittaan kolmeen laskeminen
Tämä on perinteinen harjoitus, missä tulee kuunnella rytmiä sekä kaveria, eli vourovaikutustaitoja lisää. Tämä sopii hyvin myös jänrikkojaksi uuden ryhmän kanssa, sillä yksinkertaisuudessaan tehtävä on aika vaativa, asekös yleensä purkautuu nauuna. Idea on siis sellainen, että pari A+B laskevat kolmeen vuorotellen näin:
A - yksi
B- kaksi
A - kolme
B- yksi
A- kaksi
B- kolme
ITätä toistetaan niin kauan että se alkaa sujua. Sitten siihen voidaan lisätä sellainen juttu, että joku numero korvataan liikkeellä, vaikkapa kyykky korvaa numeron 2
A- yksi
B- kyykky
A - kolme
B - yksi
A- kyykky
B- kolme
Loppua kohti kaikki numerot voi korvata liikkeellä.
Teimme vähän vastaavaa harjoitusta myös isossa ryhmässä.
Muita musiikkiin ja ääneen liittyviä harjoituksia:
TUNNELAULAMINEN
Otetaan joku kaikille tuttu biisi, vaikkapa "Ukko Noa". Ensin lauletaan sitä yhdessä normalisti, sitten siihen vaihdetaan eri tunnetiloja - lauletaan iloisesti, vihaisesti, surullisesti. Sitten mietitään millä tavalla se vaikutti ääneen, kehoon, mitä ajatuksia se herätti. Tutun laulun keinoin on helppo lähteä leikitellen hakemaan tunteita ja heittäytymistä.
MUSIIKKIMAALAAMINEN
Musiikkia voi yhdistää myös kuvataiteeseen esim. siten, että antaa musiikin vaikuttaa taustalla, kun lähtee maalaamaan. Tärkeä on kuunnella sisintä, ja sitä mitä musiikki antaa siihen tilanteeseen. Loppupurku on ehdottoman tärkeä
MUSIIKKIKIRJOITTAMINEN
Sama ajatus kuin aikaisemmassa, mutta maalaamisen sijaan kirjoitetaan.
KAPELLIMESTARI JA KONSERTTI
Valitaan muutamia tunteita/ääniäAsetutaan orkesterimuodostelmaan siten, että samanlaiset tunteet/äänet ovat
samassa paikassa. Tunnekapellimestari ohjaa tunneorkesteria. Kapellimestarin
merkistä tunnetta /ääntä joko suurennetaan tai pienennetään, voimakkuutta ja rytmiä. Alkaa hiljaisuudesta ja päättyy
hiljaisuuteen. Kapellimestaria on hyvä vaihtaa välillä
Äänimaailma
Ryhmä lattialle selin makuulle päät piirin keskustaan. Silmät
kiinni aloitetaan tuottamaan ääntä, kaikkea muuta paitsi puhetta. Liitytään
toisten ääniin, muutetaan niitä, otetaan impulsseja. Annetaan jokaisen äänelle
tilaa ja mahdollisuus kuuntelemalla ja liittymällä mukaan ääneen, aina ei
tarvitse olla oma keksimä ääni. Lopetus yhteisestä päätöksestä. Voidaan sopia joku teema, esim. syksy, maatila, koulun piha, tai sitten voidaan lähteä vapaasti impromisoimaan erilaisten äänten kanssa mitä meistä löytyy
Äänimaton kuljetus ryhmänä
Jakaannutaan neljän hengen ryhmiin. Ryhmä sopii keskenään
kunkin hokemat/ äänet, ja sopii rytmistä. Ryhmä kuljettaa äänimattoa yleisön
edessä normaalikorkeudesta ylemmäksi ja ylemmäksi, korottaen äänen aina
hysteeriseen huutoon asti. Huipulla jonkin aikaa oltuaan he laskevat
rauhallisesti normaalitasolle.
Sama harjoite voidaan tehdä myös niin, että ryhmä lähtee
normaalitasolta laskemaan korkeutta ja volyymia päätyen hiljaisuuteen.
Hiljaisuus on aktiivinen, ja sieltä lähdetään yhteisestä impulssista tuomaan ääni
takaisin normaalitasolle. Tämä tuottaa aivan erilaisia tunnelmia kuin äänen
korotus.
Musiikista kohtaus
Ohjaaja valitsee erilaisia, eri tunnelatauksen omaavia
kappaleita, joissa mahdollisesti vaihtelua biisin keskellä. (ei miel. laulua,
tai sitten jotain outoa kieltä). Ryhmiin jaetaan, n. neljän tai viiden.
jokaiselle oma tila ja mankka tarpeellinen. Kuuntelevat yhdessä heille summassa
annetun biisin. Antavat assosiaatioiden kulkea samalla. Mitä herättää? Sitten
alkavat yhdessä suunnitella, millainen tarina kappaleessa on. Tekevät,
harjoittelevat huolella sanattoman näytelmän, ja taimaavat mahdollisimman hyvin
kappaleen erilaisiin muutoksiin ja tunnelmiin. On hyvä, jos ennen tätä on
harjoiteltu mimiikan perusteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti