lauantai 15. huhtikuuta 2017

Osallistavat menetelmät: Musiikki (harjoituksia)

Rytmiharjoitukset

Rytmiharjoitus
- Yksi osallistuja antoi rytmin, taputti vaikkapa seitsemän kertaa lattiaan. Muut tulivat mukaan tähän rytmiin. Ensimmäinen isku tehtiin kahdella kädellä

Rytmivaihtelut
- Harjoittelimme askelia siten, että otimme sovitun tempon, ja ensin tehtiin vaikkapa 4/4 askelta eli joka lyönnille askel. Sitten vaihdoimme että 8/4, jolloin astuttiin tahdille ja teuolle, ja sitten vielä silleen ettö 16 askelta, eli harjoittelimme rytminvaihteluita, tempon säilyessä samana

-Pareittaan kolmeen laskeminen
Tämä on perinteinen harjoitus, missä tulee kuunnella rytmiä sekä kaveria, eli vourovaikutustaitoja lisää. Tämä sopii hyvin myös jänrikkojaksi uuden ryhmän kanssa, sillä yksinkertaisuudessaan tehtävä on aika vaativa, asekös yleensä purkautuu nauuna. Idea on siis sellainen, että pari A+B laskevat kolmeen vuorotellen näin:

A - yksi
B- kaksi
A - kolme
B- yksi
A- kaksi
B- kolme

ITätä toistetaan niin kauan että se alkaa sujua. Sitten siihen voidaan lisätä sellainen juttu, että joku numero korvataan liikkeellä, vaikkapa kyykky korvaa numeron 2
A- yksi
B- kyykky
A - kolme
B - yksi
A- kyykky
B- kolme

Loppua kohti kaikki numerot voi korvata liikkeellä.
Teimme vähän vastaavaa harjoitusta myös isossa ryhmässä.

Muita musiikkiin ja ääneen liittyviä harjoituksia:

TUNNELAULAMINEN
Otetaan joku kaikille tuttu biisi, vaikkapa "Ukko Noa". Ensin lauletaan sitä yhdessä normalisti, sitten siihen vaihdetaan eri tunnetiloja - lauletaan iloisesti, vihaisesti, surullisesti. Sitten mietitään millä tavalla se vaikutti ääneen, kehoon, mitä ajatuksia se herätti. Tutun laulun keinoin on helppo lähteä leikitellen hakemaan tunteita ja heittäytymistä.

MUSIIKKIMAALAAMINEN
Musiikkia voi yhdistää myös kuvataiteeseen esim. siten, että antaa musiikin vaikuttaa taustalla, kun lähtee maalaamaan. Tärkeä on kuunnella sisintä, ja sitä mitä musiikki antaa siihen tilanteeseen. Loppupurku on ehdottoman tärkeä

MUSIIKKIKIRJOITTAMINEN

Sama ajatus kuin aikaisemmassa, mutta maalaamisen sijaan kirjoitetaan.

KAPELLIMESTARI JA KONSERTTI

Valitaan muutamia tunteita/ääniäAsetutaan orkesterimuodostelmaan siten, että samanlaiset tunteet/äänet ovat samassa paikassa. Tunnekapellimestari ohjaa tunneorkesteria. Kapellimestarin merkistä tunnetta /ääntä joko suurennetaan tai pienennetään, voimakkuutta ja rytmiä. Alkaa hiljaisuudesta ja päättyy hiljaisuuteen. Kapellimestaria on hyvä vaihtaa välillä

Äänimaailma
Ryhmä lattialle selin makuulle päät piirin keskustaan. Silmät kiinni aloitetaan tuottamaan ääntä, kaikkea muuta paitsi puhetta. Liitytään toisten ääniin, muutetaan niitä, otetaan impulsseja. Annetaan jokaisen äänelle tilaa ja mahdollisuus kuuntelemalla ja liittymällä mukaan ääneen, aina ei tarvitse olla oma keksimä ääni. Lopetus yhteisestä päätöksestä. Voidaan sopia joku teema, esim. syksy, maatila, koulun piha, tai sitten voidaan lähteä vapaasti impromisoimaan erilaisten äänten kanssa mitä meistä löytyy

Äänimaton kuljetus ryhmänä
Jakaannutaan neljän hengen ryhmiin. Ryhmä sopii keskenään kunkin hokemat/ äänet, ja sopii rytmistä. Ryhmä kuljettaa äänimattoa yleisön edessä normaalikorkeudesta ylemmäksi ja ylemmäksi, korottaen äänen aina hysteeriseen huutoon asti. Huipulla jonkin aikaa oltuaan he laskevat rauhallisesti normaalitasolle.
Sama harjoite voidaan tehdä myös niin, että ryhmä lähtee normaalitasolta laskemaan korkeutta ja volyymia päätyen hiljaisuuteen. Hiljaisuus on aktiivinen, ja sieltä lähdetään yhteisestä impulssista tuomaan ääni takaisin normaalitasolle. Tämä tuottaa aivan erilaisia tunnelmia kuin äänen korotus.

Musiikista kohtaus
Ohjaaja valitsee erilaisia, eri tunnelatauksen omaavia kappaleita, joissa mahdollisesti vaihtelua biisin keskellä. (ei miel. laulua, tai sitten jotain outoa kieltä). Ryhmiin jaetaan, n. neljän tai viiden. jokaiselle oma tila ja mankka tarpeellinen. Kuuntelevat yhdessä heille summassa annetun biisin. Antavat assosiaatioiden kulkea samalla. Mitä herättää? Sitten alkavat yhdessä suunnitella, millainen tarina kappaleessa on. Tekevät, harjoittelevat huolella sanattoman näytelmän, ja taimaavat mahdollisimman hyvin kappaleen erilaisiin muutoksiin ja tunnelmiin. On hyvä, jos ennen tätä on harjoiteltu mimiikan perusteita.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti