perjantai 14. huhtikuuta 2017

OSALLISTAVAT MENETELMÄT: Musiikki (teoriaa)

Osallistavista menetelmistä meillä oli musiikkia 2 x 4h. Se on kovin vähän, mutta antoi kuitenkin paljon ideoita ja totesinkin tunnilla että näitä osallistavia menetelmiä käytetään paljon "ristiin", eli esimerkiksi kuvaamataidossa, draamassa ja tanssissa hyödynnetään paljon musiikin eri elementtejä.

Vaikka teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutuksessa näitä asioita oltiin käyty, kyllä tunneilla tuli aljon uutta näkökulmaa. Aikaisempi koulutukseni pohjasi paljon äänimaailmoihin, heittäytymiseen, itseilmaisuun - no oli meill rytmiikaakin. Savonia AMK:n tunneilla musiikki pilkotiin eri osia-alueisiin,joiden pohjalta harjoitteita on hyvä lähteä kehittämään.

Tässä postauksessa paneudun enemmän teoreettisiin asioihin ja teen harjoitteista erillisen kirjoituksen.

Musiikin elementit
Musiikilla on seitsemän eri elementtiä, joiden pohjalta harjoituksia voi lähteä suunnittelemaaan. Nämä elementit ovat:

Sävel - melodia
Tempo - kertoo sen, millä nopeudella musiikin rytmi menee eteenpäin. Rytmi saattaa vaihdella, tempo säilyy.
 rytmi -Rytmilajeja on monenlaisia, esimerkiksi samba, valssi. Rytmi voi olla tasa- tai takapotkuinen. Rytmi järjestää musiikin aikaa.
Dynamiikka - äänenvoimakkuus
harmonia - eri sointujen ja elementtien yhteen"sopivuus" . Harmonioita voi olla monenlaisia
muotorakenne - musiikki alkaa ja loppuu hiljaisuudesa. Hiljaisuuksien välillä on musiikki ja sen muoto
sointiväri - erilaiset äänet soivat eri tavalla, esim. piano, haitari, kitara, huilu

Tänä vuonna olen itse aloittanut opiskelemaan laulua. Aloitin kuoronkin, mutta ajanpuutteen vuoksi se oli lopetettava. Meillä on aikaisemmissa opinnoissa ollut toki näitä asioita, mutta minua ujostuttaa laulaminen. Teatterissa pystyy hyödyntämään toolia, jonka taakse piiloutua. Olen niin herkkä, eikä musikki anna paljon suojaa, vaan siinä ollaan tosi avoimena. Voi siihenkin ottaa rooleja, mutta haluan pysyä aitona niistä huolimatta.

No, joka tapauksessa, olen siis tänä vuonna aina aika-ajoin ajautunut Sibelius Akatemian nettisivuille, joista löytyy paljon teoriaa mutta myös harjoituksia. Toki nämä ovat usein tarkempia taitoja esim. eri äänitekniikasta tai vaikkapa jazz-rytmistä, mutta siellä on myös hyviä teoreettisia kirjoituksia, mm. musiikin ja kuuntelemisen narratiivisuudesta. Musiikin kuunteleminen voi auttaa tunnistamaan omaa identiteettiä, toisaalta sen kautta voidaan jakaa kulttuuriperintöä ja käydä keskustelua. Musiikin avulla voi ylittää omat rajansa, ja tulkinta antaa musiikille "äänen". Oheinen kuva on kaapattu sivulta, mikäli sinua kiinnosta tämän asian pohtiminen lisää, voit tutustua sivuun TÄÄLLÄ

Tunnilla käydyt harjoitukset sekä omia harjiotusideoita listaan vielä erikseen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti